15 d’agost 2006

Platja gastro-culturela: Sunday roast and raissa

13 August, typical Sunday morning, as it would be in the winter. Rainy, cold and miserable. Just how I like my Sunday mornings when I step out of bed and head to the kitchen to drink a large glass of orange and pretend to make the coffee.

It’s ten to eight and I am getting ready to go to work. Unshaven, in my jeans and leather jacket. I manage to drink a quick coffee with my wife and have a Spanish breakfast custard roll whilst in the background, Radio 4 broadcasts the Sunday service of the church where we got married.

There is something special about work on a Sunday morning. It’s quiet and dark. I don’t even bother switching on the main light in my room. The desk lamp suffices. It’s quiet and I concentrate. Somehow, it is slightly religious.

I need a carrot to go to work on a Sunday and today it was a Sunday roast with my wife in one of my favourite gastro pubs in London, in fact the only one I go to. The atmosphere there is dead English, the beer is lukewarm, the wine is expensive and the people, in yellow T-shirts, are happy and noisy. Big plates of pork, beef and lamb roast find their place among piles of Sunday papers, baskets of bread and olive oil, pints of bitter and blackberries. Shaggy dogs remain quiet under the tables. The smoke dances with the music. It’s heaven.

A bunch of rays of sun manage to slant through the clouds and end up on the surviving crumbs of our pasteis de nata on the table. It’s now or never, we cross the river and head to one of our French wedding presents: two tickets to the Kandinsky exhibition.

Lo present lo mai faciu a portar a Londres nos fuguet offert per una bela pichota de Buous. Per aquelis que coneisson pas la Tate Modern, es un museu d’art comtemporan, amenajat dins una centrale termica desusada, sus la riba sud de la Tamisa, de l’autre costat de Sant Paùl.

La pintura de Kandinski pòu estre descótòmisada en tres partidas. La pròmiera, quora comencèt a pintar de paisagis russis o alemans amé l’intencion de rapresentar quàucaren. La segonda, quora probèt de pintar lis mesmis paisagis mai, aquesta fes, sènsa sis lunetas. La tresena, quora pintèt sis lunetas sènsa sis paisagis… c’est là où il partit en couilles et qu’il devint célébre. Ce fut aussi la naissance de l’art abstrait.

Dans la première phase de sa vie artistique, Kandinski ne semble pas être à l'aise avec la perspective et les lignes naturelles des objets et des personnes qu'il peint. Dans sa deuxième phase, il décide alors d'ignorer ces lignes et de ne garder que les couleurs. Dans la troisième phase, il place ces mêmes couleurs de façon à respecter un équilibre qui est agréable à l'oeil.

Il y a énormément de mouvement et de dynamisme dans ces tableaux. C'est d'une certaine manière trés orageux, tout comme le ciel l’était d'ailleurs quand nous sommes sortis de l'expo. Trempés.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Putain ce dimanche de rêve...

Platjaire ha dit...

C'est le Spanish breakfast custard roll qui te derange?